دستگاه DVR چیست؟ دستگاه ضبط DVR یکی از تجهیزات اصلی در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ است. DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder به معنی ضبط کننده ویدئو دیجیتال است. وظیفه اصلی این دستگاه، ضبط و مدیریت تصاویر دریافتی از دوربین‌ها است. در ادامه به انواع دستگاه دی وی آر، مشخصات و قیمت بهترین DVR را بررسی می‌کنیم.

 در این مقاله می‌خوانید:

دستگاه دی وی آر (DVR) چیست؟

دستگاه ضبط در سیستم آنالوگ را دستگاه DVR می‌نامند. دوربین‌های مداربسته آنالوگ پس از نصب به دستگاه DVR متصل می‌شوند. تصاویر دریافتی از دوربین‌های مداربسته آنالوگ به وسیله‌ی DVR ضبط می‌شوند. این دستگاه تصاویر آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و سپس ذخیره می‌کند. با پیشرفت دوربین‌های آنالوگ و ارتقا یافتن آنها به آنالوگ HD، دستگاه‌های ضبط نیز ارتقا یافتند. دستگاه‌های دی وی آر را به نام HD-DVR نیز می‌نامند. همچنین دستگاه ضبط تصاویر در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه، NVR نام دارد.

ویژگی‌ها و مشخصات دستگاه DVR چیست؟

علاوه بر ضبط تصاویر، برخی از تنظیمات و قابلیت‌ها مانند روشنایی تصاویر، رنگ، قابلیت اتصال به شبکه و…. به وسیله دستگاه DVR انجام می‌شود. در ادامه به بررسی عملکرد و ویژگی‌های این دستگاه می‌پردازیم.

  • ضبط تصاویر دوربین مداربسته: دستگاه دی وی آر تصاویر دوربین‌های مداربسته متصل به DVR را ضبط می‌کند. همچنین این تصاویر بر روی هارد دیسک دی وی آر ذخیره می‌کند. تصاویر دوربین مداربسته را می‌توانید به صورت زنده و بازپخش مشاهده کنید.
  • قابلیت اتصال به شبکه و انتقال تصاویر: در دستگاه‌های DVR قابلیتی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از پورت شبکه، دستگاه را به اینترنت متصل کنید. این قابلیت امکان مشاهده زنده و ضبط شده تصاویر به وسیله گوشی موبایل را فراهم می‌کند.
  • تشخیص حرکت: قابلیت تشخیص حرکت باعث می‌شود تا هر زمان که حرکتی در محیط اتفاق افتاد، تصاویر ضبط شوند. توجه داشته باشید که دوربین همه‌ی مدت روشن است و فقط زمانی شروع به ضبط تصویر می‌کند که حرکتی در مقابل دوربین اتفاق بیافتد. به این قابلیت تشخیص حرکت یا موشن دتکشن (Motion Detection) می‌گویند.
  • لاین کراسینگ یا عبور از خط (Line Crossing): قابلیت عبور از خط امکان ترسیم یک خط فرضی در تصویر را فراهم می‌کند. با عبور هر شخص یا وسیله از این خط، دستگاه DVR شروع به هشدار دادن می‌کند.
  • ورود غیر مجاز: در این قابلیت می‌توان با استفاده از خطوط فرضی، منطقه‌ای را در تصویر مشخص کرد. با این کار تردد و ورود و خروج در آن منطقه قابل کنترل است.
  • اعلام هشدار: با ایجاد این ویژگی می‌توان تنظیمات را به حالتی درآورد که به محض مشاهده حرکت و یا قطعی در تصویر، هشدار و یا آژیر به صدا درآید.
  • تنظیمات مربوط به رنگ و نور: به وسیله DVR می‌توان میزان نور، رنگ تصاویر و مدت ذخیره سازی تصاویر را تعیین کرد.
  • جستجوی پیشرفته: با استفاده از قابلیت جستجو پیشرفته می‌توانید، فقط تصاویر مربوط به ساعاتی که تردد، صورت گرفته را مشاهده کنید. همچنین می‌توان تصاویر مربوط به بیشترین تردد را نیز مشاهده کرد.
  • کاور کردن قسمتی از تصویر: می‌توانید بخشی از تصاویر را انتخاب کنید تا در زمان ضبط، آن قسمت در دید دوربین نباشد. به عبارت دیگر دوربین از ضبط آن تصاویر خودداری می‌کند.
  • مدیریت کاربران: با این قابلیت می‌توانید کاربران مختلف با دسترسی‌های متفاوت را در سیستم تعریف کنید.

انواع دستگاه DVR

انواع دستگاه DVR بر اساس تعداد کانال، کیفیت تصویر، هارد دیسک، فرمت فشرده سازی و ویژگی‌ها به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع دی وی آر را معرفی می‌کنیم.

انواع دی وی آر بر اساس تعداد کانال

انواع دستگاه DVR دارای تعداد کانال‌های متفاوتی هستند. اینکه چند دوربین می‌توان به دستگاه dvr وصل کرد، به تعداد کانال دستگاه بستگی دارد. تعداد کانال‌های دستگاه نشان دهنده تعداد دوربین‌های متصله به آن است. به عبارت دیگر هنگام انتخاب تعداد کانال دستگاه ضبط، به تعداد دوربین‌های مورد نیاز خود توجه داشته باشید. از رایج‌ترین دستگاه‌های دی وی آر عبارتند از:

  • دستگاه DVR 04CH (4 کاناله): قابلیت پشتیبانی تا حداکثر 4 دوربین
  • دستگاه DVR 08CH (8 کاناله): قابلیت پشتیبانی تا حداکثر 8 دوربین
  • دستگاه DVR 16CH (16 کاناله): قابلیت پشتیبانی تا حداکثر 16 دوربین
  • دستگاه DVR 32CH (32 کاناله): قابلیت پشتیبانی تا حداکثر 32 دوربین

انواع دستگاه DVR بر اساس کیفیت تصاویر

تصاویر در سیستم دوربین‌های مداربسته از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. کیفیت تصاویر علاوه بر دوربین مداربسته در دستگاه ضبط نیز مهم است. هر DVR، کیفیت تصویر مشخصی را پشتیبانی می‌کند. به طور مثال اگر دوربین مداربسته شما دارای کیفیت تصویر 5 مگاپیکسل باشد و دستگاه DVR شما فقط تصاویر را تا 2 مگاپیکسل پشتیبانی کند. در این حالت شما تصاویر را با کیفیت 2 مگاپیکسل مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل باید توجه داشته باشید، دستگاهی را انتخاب کنید که قادر به پشتیبانی از کیفیت تصاویر دوربین مداربسته شما باشد.

انواع دی وی آر بر اساس فرمت فشرده سازی

تصاویر در انواع دستگاه دی وی آر با فرمت‌های مختلفی ذخیره می‌شوند. با استفاده از فرمت‌های ذخیره سازی می‌توانید حجم تصاویر هنگام ذخیره شدن در هارد را کاهش دهید. رایج‌ترین فرمت‌های ذخیره سازی در سیستم دوربین‌های مداربسته H.264، H.264+، H.265 و H.265+ است. این فرمت‌ها قابلیت فشرده سازی تصاویر، بدون کاهش کیفیت را دارند.

انواع دستگاه DVR بر اساس مدت زمان نگهداری فیلم

همه‌ی دستگاه‌های DVR برای ذخیره سازی تصاویر، نیاز به هارد دیسک دارند. هر یک از این دستگاه‌ها از تعداد و ظرفیت مشخصی از هاردها پشتیبانی می‌کنند. در برخی از برندها دستگاه‌های DVR 4 کاناله از یک هارد، دستگاه 8 و 16 کاناله از یک تا دو هارد و دستگاه 32 کاناله از دو، چهار و هشت هارد دیسک پشتیبانی می‌کنند. به طور کلی هر چه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد، نیاز به فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات است. در نتیجه نیاز به تعداد هارد بیشتری داریم.

اجزای دستگاه DVR چیست؟

دستگاه DVR دارای پورت‌های ورودی و خروجی مختلف است. در ادامه پورت‌های ورودی و خروجی را بررسی می‌کنیم.

  1. پورت ورودی تصویر (Video Input): پورت‌های ورودی تصویر برای اتصال کابل تصویر دوربین‌های مداربسته هستند. دوربین‌ها توسط کابل کواکسیال و فیش BNC به پورت دستگاه وصل می‌شوند. پورت‌های ورودی تصویر، کانال نیز نامیده می‌شوند. تعداد پورت یا کانال‌ها تعیین کننده تعداد دوربین قابل اتصال به دستگاه هستند.
  2. پورت‌های خروجی تصویر (Video Out): این پورت به وسیله کابل RG59 به صفحه نمایشگر متصل می‌شود و امکان مشاهده تصاویر را فراهم می‌کند.
  3. پورت شبکه (LAN): از این پورت جهت اتصال به شبکه داخلی و مشاهده تصاویر بر روی کامپیوترهای داخل شبکه است. همچنین این پورت جهت اتصال به دوربین IP و انتقال تصاویر از طریق IP یا P2P نیز استفاده می‌شود.
  4. خروجی HDMI و VGA: این بخش به پورت مانیتور و یا نمایشگر متصل می‌شود.
  5. پورت خروجی صدا (Audio Out): این پورت برای اتصال به اسپیکر و پخش صدا استفاده می‌شود.
  6. پورت USB: پورت USB جهت اتصال به موس دوربین مداربسته و همچنین فلش برای بک آپ گرفتن است.
  7. پورت ورودی صدا (Audio Input): این پورت به منظور اتصال به میکروفون و ضبط صدا است.
  8. پورت دوربین PTZ: برخی از دستگاه‌های DVR دارای پورت مخصوصی برای اتصال دوربین‌های اسپید دام یا همان PTZ هستند.
  9. ورودی برق: این قسمت جهت اتصال کابل برق است. توجه کنید قبل از اتصال کابل به دستگاه، ولتاژ استاندارد دستگاه خود را بررسی کنید تا از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری شود.
  10. پورت خروجی و ورودی آلارم: برخی از دستگاه‌های ضبط دارای پورت ورودی و خروجی آلارم هستند. جهت اطلاع رسانی از بروز اتفاقات تعیین شده، از این پورت استفاده می‌شود.
  11. کلید خاموش و روشن کردن: این کلید جهت اتصال برق، روشن و خاموش کردن دستگاه است. برخی از دستگاه‌ها فاقد این کلید هستند. این دستگاه‌ها فقط به وسیله کابل برق روشن و خاموش می‌شوند.
اجزا و مشخصات دستگاه DVR

بهترین DVR

همانطور که گفته شد دستگاه DVR انواع و مدل‌های مختلفی دارد. بهترین دستگاه DVR دوربین مداربسته بر اساس نوع کاربری و نیازهای شما تعیین می‌شود. با توجه به نکاتی مانند تعداد دوربین‌های مورد استفاده، کیفیت تصاویر دوربین‌ها، نوع کاربری و مکان نصب می‌توانید بهترین DVR را انتخاب کنید. برای انتخاب DVR مناسب می‌توانید به مقاله بهترین DVR دوربین مداربسته مراجعه کنید.

تفاوت دستگاه DVR و NVR

در پاسخ به این سوال که تفاوت دستگاه DVR و NVR چیست باید گفت دستگاه‌های DVR و NVR هر دو دستگاه ضبط تصاویر هستند. تفاوت این دو دستگاه در نحوه عملکرد و دوربین‌های آن‌ها است. دستگاه DVR برای ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تصاویر را به وسیله کابل کواکسیال دریافت می‌کند. سپس تصاویر را کدگذاری و پردازش می‌کند. در صورتی که دستگاه NVR برای ضبط تصاویر دوربین‌های تحت شبکه یا IP مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصاویر در دوربین‌های تحت شبکه کد گذاری و پردازش می‌شوند. تصاویر کد گذاری و پردازش شده از طریق کابل شبکه به دستگاه NVR منتقل شده و ذخیره می‌شوند.

قیمت دستگاه DVR

قیمت دستگاه DVR با توجه به نوع و ویژگی‌های آن متغیر است. به طور کلی قیمت این دستگاه به نوع دستگاه، برند، تعداد کانال، کیفیت تصاویر و…. بستگی دارد. هر چه تعداد کانال دستگاه و کیفیت ضبط تصاویر بیشتر باشد، قیمت دستگاه نیز افزایش پیدا می‌کند. هم‌چنین برندهایی مانند داهوا و هایک ویژن دارای دستگاه‌های DVR و دوربین‌های مداربسته با کیفیت بالا هستند.

دستگاه DVR داهوا مدل DH-XVR1B08-I دارای 8 کانال است. کیفیت تصویر این دستگاه 2 مگاپیکسل است. فرمت فشرده سازی در این دستگاه H265+ است. قیمت دستگاه دی وی ار مدل DH-XVR1B08-I در تاریخ 1403/02/10: 34,780,000 ریال است. با بالارفتن کیفیت تصویر و ویژگی‌های دستگاه قیمت دی وی آرهای این برند تا 24 میلیون نیز می‌رسد.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

4.5/5 - (4 امتیاز)