دوربین های مداربسته هر روزه پیشرفته تر و مجهز به قابلیت های گوناگون بیشتری می شوند. حال برخی از کاربران به دنبال ضبط تصاویر و صدا به صورت همزمان در دوربین مداربسته هستند. از این رو برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا دوربین مدار بسته صدا ضبط می کند؟ دوربین مداربسته ای با قابلیت ضبط صدا وجود دارد؟ و از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟ همانطور که گفته شد امروزه سیستم دوربین مداربسته با پیشرفت های بسیاری همراه است. برخی از دوربین ها دارای میکروفون و برخی دیگر قابلیت افزودن میکروفون ضبط صدا دوربین مداربسته را دارند. البته در این میان دوربین هایی هم هستند که نه خود میکروفون دارند و نه قابلیت اضافه شدن میکروفون را دارند. در این مقاله قصد داریم تا به تمام سوالات بالا و نحوه ضبط صدا در دوربین مداربسته و قیمت دوربین مداربسته با ضبط صدا بپردازیم.

در این مقاله می خوانید:

  • انواع دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا
  • میکروفون ضبط صدا دوربین مداربسته
  • از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟
  • آیا استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا قانونی است؟
  • قیمت دوربین مداربسته با ضبط صدا

انواع دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

دوربین های مداربسته با قابلیت ضبط صدا به دو دسته تقسیم می شوند. دوربین هایی که دارای میکروفون هستند و دوربین هایی که قابلیت اضافه کردن میکروفون را دارند. برای خرید دوربین مدار بسته با قابلیت ضبط صدا نیاز است تا انواع این دوربین ها را بشناسید. در ادامه انواع دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا و نحوه ضبط صدا در دوربین مداربسته با توجه به نوع آن را شرح می دهیم.

1- دوربین های مداربسته دارای میکروفون

میکروفون در برخی از دوربین های مداربسته به صورت مستقیم بر روی برد دوربین نصب شده است. در نتیجه این دوربین ها نیازی به کابل صدا ندارند. دوربین های مداربسته دارای میکروفون بر روی بدنه خود یک حفره بسیار کوچک دارند. اغلب این حفره ها قابل رویت هستند. اما در برخی از دوربین ها، میکروفون داخل پوشش قرار دارد که در اینصورت امکان رویت و مشاهده میکروفون از روی بدنه وجود ندارد. این دوربین ها با توجه به وجود میکروفون داخل دوربین دیگر نیازی به تجهیزات جداگانه ندارند. دوربین های آنالوگ و تحت شبکه هر دو دارای این نوع دوربین ها هستند.

اگر با مشاهده بدنه و ظاهر دوربین مداربسته موفق به تشخیص ضبط صدا در دوربین مداربسته نشدید، می توانید به دیتا شیت و کاتالوگ دوربین مراجعه کنید. اگر داخل دیتا شیت دوربین با کلمه built-in mic برخورد کردید به معنای قابلیت ضبط صدا در دوربین مداربسته است.

2- دوربین های مداربسته با افزودن میکروفون

در این نوع دوربین ها داخل خود دوربین مداربسته میکروفونی وجود ندارد اما قابلیت اضافه شدن میکروفون به دوربین وجود دارد. این دوربین ها نیز در دو نوع تحت شبکه و آنالوگ تولید می شوند.

  • دوربین های تحت شبکه با قابلیت افزودن میکروفون

در دوربین های مداربسته با قابلیت افزودن میکروفون، میکروفون به پورت AV ورودی صدا که در دوربین قرار دارد، متصل می شود. در هنگام خرید دوربین مداربسته اگر در انتهای کارت نامبر دوربین حرف S ذکر شده بود به معنی قابلیت نصب میکروفون در دوربین مداربسته است. حرف S مخفف عبارت Sound Support است.

توجه داشته باشید که دستگاه های NVR قابلیت نصب میکروفون را ندارند. بنابراین اگر قصد ضبط صدا توسط سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه را دارید، می توانید از دوربین های دارای میکروفون و یا دوربین های IP با قابلیت افزودن میکروفون استفاده کنید.

  • دوربین های آنالوگ با قابلیت افزودن میکروفون

در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ بر خلاف سیستم تحت شبکه، پورت ورودی میکروفون در دستگاه ضبط DVR قرار دارد. در این سیستم از کابل برق، کابل تصویر و کابل خروجی صدا استفاده می شود.

برای اطلاع از نحوه نصب میکروفون به دوربین های آنالوگ و تحت شبکه مقاله نصب میکروفون دوربین مداربسته چگونه است را مطالعه کنید.

میکروفون ضبط صدا دوربین مداربسته

میکروفون ضبط صدا در دوربین مداربسته انواع مختلفی دارد. این میکروفون ها معمولا دارای قابلیت نصب تا شعاع یک متری از دوربین مداربسته هستند. همچنین اغلب کیفیت صدای بهتری از میکروفون های داخلی نیز دارند. از انواع میکروفون های دوربین مداربسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میکروفن گلفی
  • میکروفون گلفی: این میکروفون ها شبیه به توپ گلف هستند. این میکروفون ها یک حفره داخل خود برای جلوگیری از انعکاس صدا دارند. ولتاژ ورودی در میکروفون گلفی بین 6 الی 12 ولت است.
میکروفن باکسی
  • میکروفون باکسی: میکروفون های باکسی ظاهری شبیه به باکس دارند. صدا در این میکروفون ها را می توان به وسیله پیچ روی میکروفون تنظیم کرد.
میکروفن سوزنی
  • میکروفون سوزنی: این میکروفون ها دارای شکلی سوزنی هستند. به دلیل کوچک بودنشان اغلب به شکل مخفی نصب و مورد استفاده قرار می گیرند. میکروفون سوزنی را میکروفون مدادی یا مخفی نیز می نامند.

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته صدا ضبط می کند؟

ممکن است در مکانی مجهز به دوربین مداربسته باشید و این سوال برایتان پیش آید که از کجا باید بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟ برای پاسخ به این سوال می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

  • بررسی شکل ظاهری دوربین مداربسته: همانطور که گفته شد اغلب دوربین هایی که دارای میکروفون هستند، بر روی بدنه خود یک حفره کوچک دارند. با بررسی شکل ظاهری کیس می توانید متوجه قابلیت ضبط صدا در دوربین مداربسته شوید.
  • اطراف دوربین را بررسی کنید: میکروفون در دوربین های مداربسته ای که قابلیت افزودن میکروفون را دارند تا شعاع یک متری نصب می شود. اطراف دوربین را تا شعاع یک متری به دقت بررسی کنید. در صورت وجود میکروفون می توانید یکی از سه مدل میکروفون باکسی، گلفی و سوزنی را مشاهده کنید. البته ممکن است از میکروفون سوزنی به صورت مخفی استفاده شده باشد و قابل رویت نباشد.
  • با استفاده از جستجو در گوگل: می توانید از دوربین مورد نظر عکس گرفته و مدل آن را در گوگل سرچ کنید. دیتا شیت دوربین را در گوگل مطالعه کنید. در صورت وجود دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا در دیتا شیت آن مشخص است.
  • استفاده از دستگاه میکروفون یاب: دستگاه های میکروفون یاب با استفاده از ارسال امواج الکترومغناطیسی با نزدیک شدن به میکروفون هشدار می دهند. توجه داشته باشید که این روش تنها در دوربین های مداربسته با قابلیت ضبط صدا که دارای میکروفون جداگانه هستند، کاربرد دارند.
  • استفاده از نرم افزارهای مخصوص: برخی از نرم افزارهای مخصوص موبایل قابلیت ردیابی میکروفون را دارند. قابل ذکر است که این نرم افزارها در مقایسه با دستگاه های میکروفون یاب ضعیف تر هستند.
  • بررسی کردن کاتالوگ دوربین مداربسته: این روش تنها زمانی امکان پذیر است که به دیتا شیت و کاتالوگ دوربین مداربسته دسترسی داشته باشید. در صورت دسترسی به دیتا شیت دوربین، قابلیت پشتیبانی دوربین از ضبط صدا در آن مشخص شده است.

آیا استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا قانونی است؟

به طور کلی قانون هر گونه ورود به حریم شخصی افراد و استراق سمع را ممنوع کرده است. در خصوص استفاده از دوربین های مداربسته با قابلیت ضبط صدا باید گفت در صورتی که این کار باعث نقض حریم خصوصی افراد نشود، منعی ندارد. قوانین نصب در دوربین های با قابلیت ضبط صدا همانند قوانین نصب دوربین مداربسته معمولی است. برای نصب باید افراد در آن محیط از ضبط صدا مطلع باشند، ضبط صدا با هدف استراق سمع نباشد و موجب نقض حریم شخصی افراد نشود.

قیمت دوربین مدار بسته با ضبط صدا

توجه: قیمت ها مربوط به تاریخ 25/03/1401 است.

دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

دوربین میکروفون دار هایک ویژن مدل DS-2CE76H0T-ITPFS

قیمت: 1.107.000 تومان

  • دوربین دام
  • کیفیت تصویر 5 مگاپیکسل
  • میکرفون دار
  • لنز ثابت 2.8 / 3.6 / 6
  • دید در شب هوشمند و برد تا 30 متر
  • استاندارد IP67
دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

دوربین مدار بسته میکروفون دار داهوا DAHUA 1200EMP-A

قیمت: 1.231.000 تومان

  • دوربین دام
  • کیفیت تصویر 2 مگاپیکسلی
  • میکروفون دار
  • لنز ثابت 2.8 میلی متری
  • دید در شب تا برد 50 متر
  • استاندارد IP67
4.7/5 - (4 امتیاز)