استفاده از سیستم های دوربین مداربسته به یکی از پرکاربردترین سیستم های نظارتی و امنیتی تبدیل شده است. همیشه نقاطی وجود دارد که در دید دوربین مداربسته نیستند. این نقاط را نقطه کور می گویند. ممکن است با دیدن دوربین مداربسته بپرسید در کدام نقطه دوربین تصویر را نمی گیرد. همچنین ممکن است هنگام نصب دوربین به دنبال پیدا کردن نقاط کور دوربین مداربسته باشید تا با نصب صحیح راه های فرار از دوربین مداربسته را مسدود کرده تا نقطه کوری در دید دوربین وجود نداشته باشد. در نتیجه یکی از راه کارهای مهم در جلوگیری از جرم و جنایت شناسایی نقاط کور دوربین است. قصد داریم تا در این مقاله نقاط کور دوربین مداربسته را بررسی کنیم.

در این مقاله می خوانید:

  • نقاط کور دوربین مداربسته کجاست؟
  • نقطه کور دوربین مداربسته بر اساس زاویه دید دوربین مداربسته
  • چه کار کنیم دوربین نقطه کور نداشته باشد
  • راه های کور کردن دید دوربین مداربسته

نقاط کور دوربین مداربسته کجاست؟

برای پیدا کردن نقاط کور دوربین مداربسته خود می توانید تصاویر دوربین مداربسته را مشاهده و بررسی کنید. هر منطقه که در تصاویر مشخص نبود نقطه کور دوربین به شمار می آید. اگر به تصاویر دوربین مداربسته دسترسی ندارید می توانید با در نظر گرفتن محل نصب دوربین، نقاط کور را شناسایی کنید. به طور کلی از مهم ترین نقاط کور دوربین می توان به زیر دوربین مداربسته، مقابل نور خوشید و یا منبع نور قوی، اختلاف نور در یک محیط اشاره کرد.

  • زیر دوربین مداربسته: زیر دوربین مداربسته به شعاع یک متری، یکی از نقاط کور دوربین مداربسته است.
  •  اختلاف نور در یک محیط: در برخی از نقاط نور کم است. به طور مثال در داخل یک پارکینگ با نور کم، به محض باز شدن درب پارکینگ فضای ورودی روشن می شود. این اتفاق باعث اختلاف نور در محیط و سیاه و سفید شدن تصاویر در آن نقطه می شود.
  • مقابل نور خورشید: تابیدن نور مستقیم و زیاد به دوربین باعث سیاه شدن اجسام در تصاویر می شود. ممکن است در تابستان برگ ها مانع از تابش مستقیم نور خورشید به لنز دوربین شوند. اما در زمان ریختن برگ ها دیگر مانعی برای تابش مستقیم نور وجود نداشته باشد. همچنین در زمستان ممکن است زمین از برف پوشانده شده باشد و نور خورشید در برف منعکس شود. این حالت را بلایند اسپات (Blind Spot) می نامند. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود دید دوربین مداربسته در فواصل مختلف بررسی شود.
  • تابیدن نور زیاد در شب: در شب نیز ممکن است خودرویی با چراغ روشن در یک محل توقف کرده باشد. در صورتی که نور چراغ خودرو مستقیم به لنز دوربین تابیده شود باعث کور شدن نقطه دید دوربین می شود.

نقطه کور دوربین مداربسته بر اساس زاویه دید دوربین مداربسته

هر چه زاویه دید دوربین مداربسته واید تر و یا بیشتر باشد، فضای گسترده تری را تحت پوشش قرار می دهد. برای درک بهتر مفهوم زاویه دید واید به این مثال توجه کنید. یک دوربین مداربسته با لنز 2.8mm زاویه دید وسیع تری از یک دوربین مداربسته با زاویه دید 4mm دارد. در نتیجه زاویه دید دوربین 2.8mm وایدتر از 4mm است. ممکن است یک نقطه از محیط در دید دوربین با لنز 2.8mm قرار داشته باشد در صورتی که همان نقطه جزو نقطه کور دوربین با لنز 4mm باشد. توجه داشته باشید که با افزایش زاویه دید، جزئیات کمتری در دسترس است.

چه کار کنیم دوربین نقطه کور نداشته باشد؟

به طور کلی تمام دوربین های مداربسته دارای نقاط کور هستند. یکی از مهم ترین عوامل در کاهش نقاط کور دوربین مداربسته، انتخاب بهترین محل نصب دوربین مداربسته است. برای از بین بردن زاویه دید می توانید دوربین های خود را به گونه ای تنظیم کنید که هر دوربین نقطه کور دوربین دیگر را پوشش دهد. در ادامه راه حل های کاهش نقطه کور در دوربین مداربسته را بررسی می کنیم.

  • استفاده از دوربین هایی با زاویه دید بیشتر

استفاده از دوربین هایی که دارای زاویه دید وایدتر هستند در کاهش نقاط کور دوربین نقش دارند. برخی از دوربین ها دارای زاویه دید 360 درجه هستند. دوربین های فیش آی و پانارومیک از این دسته دوربین ها هستند. این دوربین ها به دوربین مداربسته 180 و یا 360 درجه نیز معروف هستند. در نصب دوربین های چشم ماهی یا فیش آی باید به ارتفاع نصب دوربین مداربسته دقت کنید. ارتفاع نصب در این دوربین ها باید حداقل 3 متر باشد. این دوربین ها در مقایسه با سایر دوربین های مداربسته از قیمت بالاتری برخوردار هستند. همچنین می توانید از دوربین های گردان نیز استفاده کنید. این دوربین ها نیازی به نصب در ارتفاع 3 متری ندارند. با استفاده از دوربین ها می توانید جهت دوربین را تغییر داده و تصاویر در جهات مختلف را مشاهده کنید.

  • نور محیط

یکی دیگر از موارد مهم در کاهش نقطه کور نورپردازی محیط است. توصیه می شود برای داشتن تصاویر با کیفیت، منبع نور را در فاصله حداقل 1 متری از و به سمت دوربین قرار دهید. اگر از دوربین های مداربسته دام استفاده می کنید، توصیه می شود منبع نور را در فاصله 1 متری و زیر دوربین قرار دهید.

  • توجه به مناطق تحت پوشش مورد نظر

برای کاهش نقاط کور دوربین مداربسته قبل از نصب به مناطق مورد نظر تحت پوشش دقت کنید. سپس بر اساس این نقاط می توانید متوجه اندازه لنز دوربین مداربسته، فاصله نصب دوربین، محل نصب دوربین و وسعت محیط مورد نظر شوید.

  • توجه به عوامل محیطی در محل نصب

اگر قصد نصب دوربین مداربسته خود را در محیط های خارجی دارید، توجه داشته باشید که دوربین را در معرض تابش مستقیم نور خوشید نصب نکنید. همچنین دقت کنید تا دید دوربین توسط برگ درختان، شاخه ها و عوامل خارجی کور نشود. قبل از نصب دوربین مداربسته به زاویه دید و محل قرارگیری آن توجه کنید. در خصوص نصب دوربین های مداربسته در محیط های خارجی به مقاومت دوربین در برابر رطوبت و گرد و غبار نیز توجه داشته باشید.

دوربین نقطه کور خودرو

دوربین نقطه کور خودرو چیست؟ در خودرو ها با وجود آینه های بغل و آینه عقب باز هم نقاط کوری وجود دارد و راننده قادر به دیدن تمام وسایل نقلیه نیست. این نقاط کور در خودرو ممکن است باعث تصادف شود. امروزه با پیشرفت در صنعت خودروسازی بسیاری از خودروها از دوربین برای پوشش نقاط کور خودرو استفاده می کنند. این دوربین ها با هشدار درباره هر گونه مانع از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری می کنند. این سیستم از دوربین، سنسور و رادار تشکیل شده است. دوربین، خودروها و موانعی که در اطراف خودرو هستند شناسایی می کند. سپس هشدار و علامتی بر روی آینه های بغل نمایش داده می شود تا راننده را مطلع سازد.

راه های فرار از دوربین مداربسته

برای فرار از دوربین مداربسته می توان از روش های مختلفی مانند تغییر زاویه دید دوربین مداربسته، استفاده از کلاه، ماسک و یا هر وسیله دیگری، شکستن دوربین مداربسته و….استفاده کرد. ترفندهای مختلفی برای از کار انداختن دوربین مداربسته وجود دارد. با دانستن این ترفندها می توانید مانع از سوءاستفاده سارقین و مجرمان شوید. همچنین برای جلوگیری از کور کردن دید دوربین مداربسته توسط سارقان و خلافکاران توصیه می شود، دوربین را دور از دسترس و در ارتفاع مناسب نصب کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)