در هر صنفی تعدادی اصطلاحات و واژه ها وجود دارد. سیستم دوربین مداربسته نیز دارای اصطلاحات و اطلاعات تخصصی است. به طور مثال مهم ترین واژه در سیستم مداربسته CCTV است. CCTV مخفف دوربین مداربسته است و به منظور بیان دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاع از واژگان و اصطلاحات هنگام خرید و انتخاب یک سیستم مداربسته می تواند بسیار کمک کننده باشد. ما قصد داریم تا در این مقاله لیستی از واژه نامه اصطلاحات دوربین مداربسته را در اختیار شما بگذاریم. در ادامه با ما همراه باشید.

مخفف ها در دوربین مداربسته

CCTV

CCTV مخفف عبارت Closed circuit television به معنای سیستم تلویزیونی مداربسته است. مخفف CCTV برای بیان دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد.

ABF

ABF مخفف عبارت Auto Back Focus به معنای تنظیم اتوماتیک فاصله کانونی است. تکنولوژی ABF امکان تنظیم خودکار حسگر دوربین در فاصله کانونی مناسب را فراهم می کند. با استفاده از این تکنولوژی، تصویر با کیفیتی از محیط خواهیم داشت.

AGC

یکی از اصطلاحات دوربین مداربسته AGC است. این اصطلاح مخفف عبارت Automatic Gain Control به معنای مدار الکتریکی است. این مدار توانایی تقویت قدرت سیگنال ویدیویی هنگام ضعیف شدن را دارد.

CCD

این اصطلاح مخفف عبارت Charge Copled Device است. CCD یک چیپ ست است. به عبارت دیگر CCD به عنوان پرده شبکیه در دوربین مداربسته عمل می کند. این قطعه نور را دریافت کرده و به جریان الکتریکی تبدیل می کند. این عمل باعث تشکیل تصویر می شود.

HDD

HDD از عبارت Hard Disk Drive گرفته شده است که همان هارد دیسک است. وظیفه هارد دیسک ذخیره اطلاعات دوربین های مداربسته است. ظرفیت اطلاعات ذخیره شده در انواع هاردها متفاوت است.

FTP

اصطلاح FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol به معنای پروتکل شبکه است. از این سرویس می توان برای انتقال اطلاعات بین دستگاه های یک شبکه استفاده کرد.

IP

مخفف Internet Protocol به معنای پروتکل اینترنت است. IP ها آدرس های فرستنده و گیرنده ای هستند که برای انتقال اطلاعات به وسیله شبکه و بدون اتصال استفاده می شوند. تمام دستگاه های شبکه و کامپیوترها دارای آدرس IP مخصوص به خود هستند.

NVR

این اصطلاح مخفف عبارت Network Video Recorder به معنای دستگاه ضبط ویدئو به صورت شبکه است. این دستگاه ویدئو های دیجیتال را به وسیله کابل شبکه دریافت و بر روی هارد ذخیره می کند. برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه از دستگاه NVR استفاده می شود.

DVR

این اصطلاح مخفف عبارت Digital Video Recorder است. DVR دستگاه ضبط تصاویر دوربین های مداربسته آنالوگ است.

POE

POE مخفف عبارت Power over Ethernet است. قابلیت poe قابلیت تامین برق دوربین های مداربسته بدون نیاز به کابل کشی مجزا را دارد.

DNR

این اصطلاح مخفف عبارت Dynamic Noise Reduction است. DNR یکی از ویژگی های دوربین مداربسته است که باعث کاهش نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شود.

BLC

BLC برگرفته شده از عبارت Back Light Compensation است. از تکنولوژی در محیط هایی که نور زیادی در پشت تصاویر وجود دارد استفاده می شود. در این شرایط BLC در دوربین مداربسته باعث تعادل نور در تصویر می شود.

WDR

مخفف عبارت Wide Dynamic Range است. در محیط هایی که اختلاف نور زیادی وجود دارد می توان با استفاده از تکنولوژی WDR از افت کیفیت تصاویر جلوگیری کرد.

اصطلاحات دوربین مداربسته

Auto Iris

شاتر توسط لنز Auto Iris به طور خودکار تنظیم می شود. با تنظیم شاتر نور مناسب ورودی به دوربین نیز تنظیم می شود.

Analog out

Analog out نوعی خروجی است. این خروجی تصاویر را بر روی مانیتور و یا تلویزیون هایی که دارای ورودی A/V هستند، نمایش می دهد.

Auto Track

یکی از ویژگی های دوربین مداربسته Auto Track است. این قابلیت قادر به تعقیب خودکار اجسام است.

Dual Stream

Dual Stream یکی از تکنولوژی های دوربین مداربسته است که دارای قابلیت نمایش تصاویر مختلف در دو دستگاه های مختلف را به طور همزمان دارد.

Back Up

قابلیت پشتیبان گیری را Back Up می گویند. در دوربین مداربسته با استفاده از قابلیت Back Up می توانید تصاویر از پیش ضبط شده را مشاهده کنید.

Compression

از اصطلاحات دوربین مداربسته می توان به  Compression که نشان دهنده قابلیت فشرده سازی است اشاره کرد. این قابلیت به منظور استفاده بهینه از پهنای باند مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت های فشرده سازی در دوربین مداربسته عبارتند از H264، H264+، H265 و H265+.

Motion Detection

یکی از قابلیت های دوربین مداربسته Motion Detection یا تشخیص حرکت است. این قابلیت به صورتی عمل می کند که تنها زمانی که حرکتی در مقابل لنز دوربین صورت می گیرد، تصاویر ضبط شوند. این حالت ضبط به بهینه سازی ظرفیت هارد دیسک و پهنای باند کمک می کند.

Resolution

رزولوشن میزان وضوح و کیفیت تصاویر را نشان می دهد. واحد اندازه گیری رزولوشن پیکسل است. هر چه رزولوشن و پیکسل تصاویر بیشتر باشد، تصاویر با کیفیت و جزئیات بیشتری ارائه می شود.

Night Vision

از قابلیت های مهم در دوربین مداربسته می توان به دید در شب اشاره کرد. برای بیان قابلیت دید در شب دوربین مداربسته از اصطلاح Night Vision استفاده می شود. این قابلیت امکان تصویر برداری در شب را برای دوربین فراهم می کند.

Covert Camera

این اصطلاح برای دوربین مخفی به کار می رود. دوربین های مخفی نوعی از دوربین های مداربسته هستند که به واسطه ابعاد و لنز کوچک آن ها، قابلیت پنهان شدن در مکان های مختلف را دارند.

Frame Rate از اصطلاحات دوربین مداربسته

ویدئو از تعدادی تصاویر متوالی و پشت سر هم تشکیل می شود. فریم ریت تعداد تصاویر ثبت شده توسط دوربین در هر ثانیه است.

BNC

نوعی فیش است که در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد. کابل کواکسیال به وسیله فیش های بی ان سی به دستگاه ضبط و دوربین متصل می شود. فیش BNC در سه نوع پیچی، لحیمی و پرسی در بازار وجود دارد.

Contrast

اختلاف بین روشن ترین و تاریک ترین نقطه تصویر را Contrast می گویند.

IR Cut Filter

این فیلتر به منظور دید در شب در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر باعث جلوگیری از تابیدن نور چراغ های مادون قرمز در روز می شود.

Network Bandwidth از اصطلاحات دوربین مداربسته

از دیگر اصطلاحات دوربین مداربسته Network Bandwidth به معنای پهنای باند شبکه است. این اصطلاح به ترافیک کلی مجاز در شبکه اشاره دارد.

4.8/5 - (5 امتیاز)