قابلیت های سیستم دوربین مداربسته با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافت. یکی از قابلیت های ساده در دستگاه ضبط DVR جدید، مشاهده چندین تصویر به صورت همزمان است. اما در گذشته امکان مشاهده تصاویر چهار دوربین به صورت همزمان در سیستم های آنالوگ وجود نداشت. برای ایجاد این امکان از دستگاهی به نام کواد استفاده می کردند. کواد چیست؟ نام کواد از واژه انگلیسی quad به معنی چهارتایی گرفته شده است. کواد یک دستگاه آنالوگ است. از این دستگاه برای تقسیم بندی تصاویر در دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده می شود. در ادامه به کاربرد این دستگاه در سیستم دوربین مداربسته بیشتر می پردازیم.

کاربرد کواد چیست؟

همانطور که گفته شد از کواد به عنوان یک تقسیم کننده در سیستم مداربسته آنالوگ استفاده می کردند. کوادها در دو نوع 4 و 8 کانال در بازار موجود بودند. به طور مثال در نوع 4 کانال این دستگاه ها، صفحه به چهار قسمت تقسیم می شود تا بتوان چهار دوربین را در یک صفحه مشاهده کرد. همچنین این دستگاه ها امکان مشاهده و کنترل ویدئوها در حالت های تمام صفحه، صفحه نمایش دو گانه، تقسیم چهارگانه، توالی خودکار، PIP یا تصویر در تصویر را به کاربر می دهند.

برای ایجاد یک سیستم مداربسته آنالوگ می توانید از کواد استفاده کنید. این دستگاه دارای 4 ورودی و یک خروجی به صورت آنالوگ است. بدین صورت که می توانید تا 4 دوربین را به ورودی کواد متصل کنید و خروجی دستگاه کواد را به صفحه نمایش متصل کنید. با استفاده از این روش می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. اما توجه داشته باشید که در این روش امکان ضبط تصاویر وجود ندارد.

بهتر است بدانید امروزه با استفاده از دستگاه های DVR دیگر دستگاه های quad از رده خارج شده اند. زیرا دی وی آر ها امکان مشاهده چندین تصویر به صورت همزمان را فراهم می کنند. همچنین این دستگاه ها امکان ضبط تصاویر را نیز فراهم می کنند.

قابلیت های دستگاه quad چیست؟

دستگاه quad یک دستگاه ساده است که تنها قابلیت نمایش تصاویر به صورت چهارتایی را دارد. این دستگاه برخلاف دستگاه ضبط DVR امکان ضبط و انجام تنظیمات را ندارد. به عبارت دیگر به وسیله این دستگاه نمی توان تنظیماتی مانند اندازه، روشنایی تصویر و.. را انجام داد.

Color quad چیست؟

Color quad یک پردازنده است. پردازنده VM-Q401A color quad در سیستم دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. ورودی ویدئو آنالوگ توسط حداکثر 4 دوربین مداربسته دریافت می شود. پس از دریافت ورودی ویدئو، خروجی ویدئو طبق نیاز کاربر تقسیم می شود. این پردازنده نیز مانند کواد به عنوان تقسیم کننده مورد استفاده قرار می گیرد. Color quad می تواند با یک دستگاه VCR مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات VM-Q401A color quad

  • این پردازنده دارای چهار کانال ورودی ویدئو آنالوگ است.
  • دارای یک خروجی مانیتور آنالوگ
  • قابلیت پشتیبانی از دوربین های آنالوگ (CVBS)
  • دارای 4 کانال ورودی صدا RCA
  • دارای یک خروجی صدا RCA
  • یک خروجی آنالوگ VCR
  • دارای کنترل از راه دور بی سیم مادون قرمز
  • قابلیت تنظیمات تصویر برای هر دوربین به صورت جداگانه

دلیل عدم استفاده از دستگاه کواد چیست؟

دستگاه DVR یک دستگاه ضبط کننده تصاویر در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ است. این دستگاه قابلیت های بی شماری دارد. تمام تنظیمات دوربین مداربسته مانند رنگ، روشنایی و … در DVR انجام می شود. با وجود این دستگاه دیگر نیازی به تقسیم کننده نیست. زیرا DVR خود دارای قابلیت نمایش چندین تصویر در نمایشگر به صورت همزمان است. در نتیجه امروزه با وجود دستگاه های DVR و قابلیت های بسیاری که دارد، دستگاه کواد دیگر جایگاهی ندارد.

امتیاز شما به این مطلب چند است؟ 🙂