ممکن است تصویر دوربین مداربسته به دلایل متفاوتی تغییر رنگ بدهد که این امر موجب کاهش کیفیت و عدم نمایش واضح جزئیات می شود. در ادامه قصد داریم علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را بررسی کنیم و راه حل های آسانی برای رفع تغییر رنگ دوربین مداربسته ارائه کنیم.

  1. علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به قرمز
  2. علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش
  3. رفع مشکل تغییر رنگ دوربین مداربسته
 

1. علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به قرمز

  • کابل: یکی از رایج ترین دلایل قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته اتصالی کابل تصویر است که موجب ایجاد اختلال در نمایش تصویر دوربین مداربسته می شود. بهتر است هنگام قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته ابتدا کابل آن را چک کنید و در صورت وجود اتصالی آن را عوض کنید.
  • تنظیمات نمایشگر: بعضا ممکن است تنظیمات نمایشگر به هم ریخته باشد و باعث قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته شود. در چنین شرایطی تنظیمات نمایشگر را به حالت کارخانه (ریست فکتوری) برگردانید.
  • تنظیمات دستگاه ضبط کننده: تنظیمات رنگ دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR و NVR را چک کنید. ممکن است تنظیمات آن به هم ریخته باشد که در این صورت باید تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید.
  • اختلال در عملکرد ICR: اگر ICR دوربین مداربسته خراب شود باعث می شود یک هاله قرمز رنگ بر روی تصویر ایجاد شود. فیلتر ICR دوربین مداربسته یک شاتر مکانیکی که مخفف IR-Cut filter Removable است. ICR از یک موتور کوچک، فیلتر های حساس به نور مادون قرمز و پنل های شیشه ای تشکیل شده است. برای رفع مشکل ICR باید آن را تعویض کنید.
  • اختلال در عملکرد CCD: اصطلاح CCD مخفف Charged Coupled Device  است. CCD یک چیپ و یا حسگر تصویر است که در صورت خراب شدن باعث ایجاد هاله های قرمز بر روی تصویر می شود. این قطعه عموما قابل تعمیر نیست و در صورت بروز مشکل باید آن را تعویض کنید.
  • خرابی کابل VGA: اصطلاح VGA  مخفف کلمه Video Graphics Array  است. درگاه VGA داده‌های تصویری را به صورت آنالوگ منتقل می‌کند. اگر در عملکرد این کابل اختلالی ایجاد شود تصویر نهایی با هاله قرمز رنگ نمایش داده می شود. برای اطمینان از خرابی کابل VGA کابل را عوض کنید و چک کنید که آیا تصویر درست شده است یا خیر.
  • برد دستگاه ضبط کننده: بعضا ممکن است برد دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR و NVR دچار مشکل شده باشد که برای تعمیر آن باید از یک متخصص کمک بگیرید.
  • میدان مغناطیسی: چنانچه در اطراف نمایشگر یک میدان مغناطیسی مثل آهن ربا وجود داشته باشد ممکن است باعث قرمز شدن تصویر شود. بنابراین به خوبی اطراف نمایشگر را چک کنید و در صورت وجود آهن ربا و یا اجسامی که باعث ایجاد میدان مغناطیس می شوند آن ها را از نمایشگر دور کنید.
 
علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به قرمز
 

2. علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش

علت بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته می تواند عوامل محیطی چون سرد شدن هوا، تنظیمات اشتباه، وجود نرم افزار بد، اشکالات سیستم عاملی و…. باشد. در اکثر مواقع که تکنسین های ما برای رفع علت بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته اقدام می کنند عاملی به غیر از عملکرد نادرست IR CUT پیدا نمی کنند.

فیلترIR Cut  مخفف عبارت Infrared Cut Removal است. فیلتر ای ار کات یک فیلتر رنگی است که نور مادون قرمز را مسدود می کند. ممکن است در طول شبانه روز به دلیل نور مادون قرمز طبیعی که در محیط اطراف وجود دارد در تصاویر اختلال ایجاد کند. به منظور جلوگیری از مشکلات این چنینی از فیلتر برش IR که در جلوی سنسور دوربین نصب می شود، استفاده می کنند. وظیفه این فیلتر جلوگیری از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصویر است.

فیلتر IR Cut یک قطعه سخت افزاری است که به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می شود تا نور نامرئی را فیلتر کند تا در نتیجه تصاویر با کیفیتی مطلبوب به ثبت برسند. یکی از عمده مشکلات فیلتر IR CUT این است که در حالت شب گیر می کند، به این صورت که به خوبی بسته نمی شود و این امر باعث می شود تصاویر به رنگ بنفش نمایش داده شوند. به طور مثال ممکن است در دمای پایین این فیلتر مسدود شود و شما تصاویر را به رنگ بنفش ببینید.

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش
 

3. رفع مشکل تغییر رنگ دوربین مداربسته

اولین قدم برای رفع مشکل تغییر رنگ دوربین مداربسته این است که علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را بیابید تا در کمترین زمان ممکن دوربین مداربسته را تعمیر کنید و یا با متخصصان دوربین مداربسته تماس بگیرید. برخی از مواردی را که می توانید در زمان تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته چک کنید را در ادامه بررسی می کنیم.

  • تنظیمات تصویر را بررسی کنید

اولین قدم بررسی تنظیمات دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده تصاویر است. بعضا پیش می آید که افراد سودجو تنظیمات دوربین مداربسته و یا دستگاه ضبط کننده را دستکاری می کنند و یا فردی که سررشته ای در مورد تنظیمات سیستم مداربسته ندارد به اشتباه تنظیمات را به گونه ای تغییر می دهد که موجب تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته می شود. برای رفع این مشکل باید دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR و NVR را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانید. مجددا تصویر را بررسی کنید در صورتی که مشکل رفع نشده بود راهکارهای بعدی را امتحان کنید.

  • برد IR LED را ریست کنید

برای رفع تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش می توانید چراغ IR را روشن خاموش کنید تا فیلتر IR به حالت اولیه برگردد. جهت خاموش کردن IR LED می توانید در بخش تنظیمات دوربین مداربسته این کار را انجام بدهید.

  • خاموش و ریست کردن دوربین مداربسته

به مدت 30 ثانیه دوربین مداربسته را خاموش کنید و مجددا آن را روشن کنید. برای خاموش کردن دوربین مداربسته می توانید از دکمه تعبیه شده بر روی بدنه آن استفاده کنید. در صورتی که دوربین مداربسته شما بی سیم است باید باطری آن را خارج کنید. در اغلب مواقع با برگرداندن تنظیمات دوربین مداربسته به حالت کارخانه ایرادات تصویر رفع می شود.

  • آپدیت نرم افزار

در موارد بسیار کم دیده شده به دلیل آپدیت نبودن نرم افزار دوربین مداربسته تصویر با مشکل مواجه شده است. جهت عیب یابی هرچه بهتر می توانید نرم افزار دوربین مداربسته را بروز رسانی نمایید.

  • گرد و غبار

قسمت های داخلی دوربین مداربسته را تمیز کنید. ممکن است موتور مخصوص به روشن شدن چراغ های LED به خوبی کار کند اما گرد وغبار و جرم موجود در داخل دوربین مانع عملکرد درست فیلترها بشود. برای تست عملکرد موتور، دستتان را جلوی لنز دوربین قرار دهید تا با تاریک شدن چراغ های  IR LEDروشن شود. به صورت معمول شما باید صدای مربوط به موتور فیلتر IR را بشنوید. پس در نتیجه موتور شما درست است اما قادر نیست شیشه فیلتر را حرکت دهد؛ در چنین شرایطی باید قسمت های داخلی دوربین را تمیز کنید.

  • تعویض فیلتر  IR

فیلتر IR Cut یک قطعه سخت افزاری است که به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می شود تا نور نامرئی را فیلتر کند. یکی از عمده مشکلات فیلتر IR CUT این است که در حالت شب گیر می کند، به این صورت که به خوبی بسته نمی شود و این امر موجب می شود تصاویر به رنگ بنفش نمایش داده شوند. در صورتی که فیلتر IR CUT آسیب دیده و گیر می کند بهترین روش این است که آن را تعویض کنید.

  • نور محیط در نمایش رنگ دوربین ها تاثیر دارد؟

اگر دوربین مداربسته را در محیطی کم نور و تاریک قرار دهید ممکن است تصاویر به صورت سیاه و سفید ثبت شوند البته در محیط های پر نور نیز با مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل تنها کافی است نور محیط را تنظیم کنید تا تصاویر به صورت رنگی ضبط شوند.

  • اگر دوربین مداربسته برق کم قدرتی را دریافت کند، چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که دوربین برق را با قدرت کمی دریافت کند ممکن است فیلم به صورت سیاه و سفید ضبط شود.علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته به موارد زیادی بستگی دارد اما قدرت برق دریافتی سیستم نظارتی یکی از مهم ترین عوامل موثر در آن است. برای تشخیص دقیق مشکل برق بهتر است محل قرار گیری دوربین را تغییر بدهید البته ممکن است آداپتورهای برق بیش از حد کار کرده باشند و قدرت کافی نداشته باشند، برای رفع این مشکل دوربین را به پریز برق دیگری وصل کنید و یا آداپتور را تعویض کنید.

  • آیا در صورت قطع برق دوربین های من ضبط خواهند کرد؟

سیستم مداربسته در حالت پیش فرض فاقد برق اضطراری است و در صورت قطعی برق دوربین مداربسته هیچ تصویری را ضبط نخواهد کرد برای جلوگیری از قطع برق باید سیستم مداربسته تان را به یک دستگاه UPS مجهز نمایید. به عنوان مثال اگر در ساختمان محل فعالیتتان به صورت مداوم با قطعی برق مواجه هستید می توانید با به کارگیری باتری UPS تا حد زیادی مشکل قطعی برق و خاموش شدن دوربین مداربسته را از بین ببرید. نحوه عملکرد دستگاه UPS به این صورت خواهد بود که در صورت قطعی برق انرژی الکتریکی را به دستگاه هایی که با برق کار می کنند می رساند تا فعالیتشان دچار اختلال نشود. دوربین هایی که برای فعالیتشان نیاز به جریان الکتریکی دارند با پشتیبانی UPS می توانند تا چندین ساعت بعد از قطعی برق نیز به فعالیتشان ادامه بدهند.

  • روش پشتیبان گیری یا بکاپ گرفتن دوربین مداربسته به چه صورت است؟

بکاپ گرفتن از دوربین مداربسته بسیار آسان است و خودتان می توانید آن را انجام دهید. تنها کافی است که یک فلش به دستگاه متصل کنید و سپس وارد منوی دستگاه شوید و روی پشتیبان گیری (Backup) کلیک نمایید. کانال های مورد نظر، تاریخ و ساعت را انتخاب کنید. در قسمت Format  نیز نوع فایل را انتخاب کنید و در پایان روی شروع پشتیبان گیری (Start Backup) کلیک کنید.

امتیاز شما به این مطلب چند است؟ 🙂