مهم‌ترین علت آفلاین شدن دوربین مداربسته، وجود اشکال در اینترنت و شبکه است. علاوه بر این عوامل مختلف دیگری نیز می‌تواند باعث قطع شدن دوربین مدار بسته شود. در این مقاله علت آفلاین شدن دوربین مداربسته و راه حل رفع قطعی آن را بررسی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

علت آفلاین شدن دوربین مداربسته

علت آفلاین شدن دوربین مداربسته می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی دلایل رایج آفلاین شدن دوربین مداربسته عبارتند از:

1- مشکل در برق و تامین انرژی

اولین عاملی که در قطعی و افلاینی دوربین مدار بسته باید بررسی شود، برق دوربین مداربسته است. یکی از مهم‌ترین دلایل افلاین شدن دوربین مشکل در تامین برق و منبع تغذیه دوربین مداربسته است. عواملی مانند خرابی یا کنده شدن کابل‌ها، مشکل در منبع تغذیه، قطعی و نوسانات برق می‌توانند در تامین انرژی مورد نیاز دوربین اختلال ایجاد کنند.

2- مشکل در اینترنت

قطعی و وجود مشکل در اینترنت نیز باعث افلاین شدن دوربین مداربسته می‌شود. از اتصال صحیح و محکم اینترنت اطمینان حاصل کنید. سرویس اینترنت خود و وصل بودن آن را نیز بررسی کنید. اگر اینترنت شما قطع باشد، اتصال و دسترسی از راه دور به دوربین مدار بسته نیز قطع می‌شود. همچنین در صورت استفاده از سرویس ابری با قطع اینترنت این سرویس‌ها نیز قطع خواهند شد. البته برای دسترسی به شبکه محلی نیز ممکن است هنگام بروزرسانی‌ها، همگام‌سازی تاریخ و ساعت و… نیز با مشکل مواجه شوید.

3- تنظیمات شبکه

مشکلات و تنظیمات نادرست شبکه یکی دیگر از دلایل آفلاین شدن دوربین مداربسته است. تنظیمات شبکه به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه مشکلاتی که ممکن است در تنظیمات شبکه با آن مواجه شوید را بررسی می‌کنیم.

  • تنظیمات IP: هیچ یک از دستگاه‌های موجود در شبکه نباید از یک IP مشترک استفاده کنند. استفاده از یک IP برای دو دستگاه، وارد کردن آدرس اشتباه IP و… باعث ایجاد مشکل در تنظیمات شبکه می‌شود.
  • تنظیمات DNS: یکی دیگر از مشکلات شبکه، وارد کردن اشتباه آدرس DNS است. این اشتباه می‌تواند باعث ایجاد مشکل در ارتباط دوربین و سرویس ابری شود.
  • تنظیمات پورت فورواردینگ: تنظیمات اشتباه پورت فورواردینگ در دسترسی به دوربین‌های مدار بسته از راه دور، اختلال ایجاد می‌کند. پورت‌ها را برای دسترسی به دوربین‌ها باید به درستی فروارد کنید.
  • اشکال در DHCP: یکی دیگر از مشکلات شبکه، پیکربندی نادرست DHCP است. پیکربندی اشتباه این گزینه باعث عدم دریافت آدرس IP صحیح دوربین مدار بسته می‌شود. همچنین افزودن دستگاه‌ها به شبکه باید با توجه به محدوده DHCP انجام شود.
  • پیکربندی سوئیچ و روتر: پیکربندی سوئیچ و روتر باید به درستی انجام شود. زمانی که این عملیات به درستی انجام نشود، ارتباط دوربین‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

4- مشکلات سخت افزاری و نرم‌افزاری

سخت افزار: مشکلات سخت افزاری شامل خرابی دوربین، دستگاه ضبط، هارد دیسک، قطعات داخلی دوربین و… است. زمانی‌که دوربین و یا تجهیزات سیستم مدار بسته دچار خرابی و یا مشکل می‌شوند، ارتباط سیستم با شبکه نیز قطع می‌شود. این قطعی باعث افلاین شدن دوربین مداربسته می‌شود.

نرم‌افزار: مشکلات نرم‌افزاری نیز یکی دیگر از دلایل افلاین شدن دوربین مداربسته است. استفاده از نسخه‌های قدیمی نرم‌افزار، تنظیمات نادرست نرم‌افزارها و عدم سازگاری نرم‌افزار با سیستم مداربسته باعث ایجاد مشکل در ارتباط دوربین می‌شود.

5- کابل کشی و اتصالات نادرست

کابل کشی دوربین و تجهیزات مداربسته باید به درستی انجام شود. اگر اتصالات به محکمی انجام نشده باشد، دوربین مداربسته قطع و وصل می‌شود. خرابی در کابل‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کار دوربین شود. همچنین کیفیت پایین و خرابی کابل باعث افت کیفیت تصویر نیز می‌شود. بنابراین هنگام نصب از کابل‌های با کیفیت استفاده کنید.

6- فیلتر شدن IPهای سرور دوربین مداربسته

فیلتر شدن IPهای سرور دوربین مداربسته باعث ایجاد مشکل در دسترسی به دوربین می‌شود. فیلتر شدن IPهای سرور دوربین می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایل ایجاد این مشکل شامل محدودیت شبکه به وسیله شرکت اینترنتی، تنظیمات اشتباه سرور، فیلتر شدن توسط فایروال‌ها و… است. همچنین اغلب فیلتر شدن آدرس IP سرور به دلیل سیاست‌های داخلی کشور است.

علت افلاین شدن دستگاه دی وی ار

علت افلاین شدن دستگاه ضبط دی وی ار نیز می‌تواند مشابه علت افلاین شدن دوربین مداربسته باشد. هنگامی‌که دستگاه دی وی آر آفلاین باشد، سیستم با مشکلات مختلفی از جمله اختلال در ضبط و ذخیره تصاویر مواجه می‌شود. از جمله مشکلاتی که باعث افلاین شدن دی وی ار می‌شود عبارتند از:

  • اینترنت: در صورت عدم اتصال یا وجود مشکل در اتصال دستگاه به اینترنت، دستگاه قابلیت اتصال به شبکه را نخواهد داشت.
  • تنظیمات دستگاه دی وی ار: مشکل و اشتباه در تنظیمات دستگاه DVR باعث افلاین شدن دستگاه DVR می‌شود.
  • مشکلات سخت افزاری و نرم‌افزاری: خرابی و صدمه دیدن دستگاه می‌تواند باعث کار نکردن آن شود. همچنین نرم‌افزارهای مربوط به دستگاه نیز می‌توانند باعث افلاین شدن DVR شوند.

رفع قطعی دوربین مدار بسته

پس از بررسی علت آفلاین شدن دوربین مداربسته باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید. برای رفع قطعی دوربین مدار بسته می‌توانید راه‌حل‌های زیر را اجرا کنید.

  1. بررسی برق دوربین مداربسته: از سلامت منبع تغذیه و تامین برق دوربین مداربسته به درستی اطمینان حاصل کنید.
  2. بررسی شبکه: بررسی کنید دوربین مداربسته به درستی به شبکه متصل شده باشد. همچنین تنظیمات شبکه و آدرس IP دوربین را نیز بررسی کنید.
  3. بررسی Wifi: برخی از دوربین‌ها با استفاده از Wifi به سیستم متصل هستند. در این شرایط اتصال وای فای و پایدار بودن سیگنال‌های وای فای را بررسی کنید.
  4. برگرداندن تنظیمات به حالت کارخانه: اگر با بررسی مراحل قبلی همچنان با مشکل افلاین بودن دوربین مدار بسته مواجه بودید، می‌توانید تنظیمات را به حالت کارخانه بازگردانید. توجه داشته باشید که اینکار همه‌ی تنظیمات را به حالت پیش فرض بازمی‌گرداند. قبل از انجام این روش می‌توانید برای مشاوره رایگان با شماره 88500020-021 تماس بگیرید.

علت وصل نشدن دوربین مداربسته به گوشی

برخی از مواقع ممکن است دوربین مدار بسته به گوشی متصل نشود. علت وصل نشدن دوربین مداربسته به گوشی در این شرایط چیست؟ وصل نشدن دوربین به گوشی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. از جمله دلایل عدم اتصال دوربین مداربسته به گوشی عبارت است از:

  • مشکلات نرم‌افزاری: دوربین مداربسته و گوشی تلفن همراه با استفاده از نرم‌افزار انتقال تصویر به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل وصل نشدن دوربین به گوشی، مشکلات نرم‌افزاری است. مشکلات نرم‌افزار شامل تنظیمات اشتباه و قدیمی بودن نسخه نرم‌افزار است. اگر تنظیمات اتصال دوربین و گوشی به درستی انجام نشود، ارتباط این دو دستگاه نیز برقرار نخواهد شد. قدیمی بودن نسخه نرم‌افزار نیز باعث عدم اتصال دوربین مدار بسته به گوشی می‌شود. برای رفع این مشکل نرم‌افزار انتقال تصویر را بروزرسانی کنید.
  • مشکلات اینترنت: اتصال دوربین مداربسته به گوشی با استفاده از اینترنت امکانپذیر است. اگر اینترنت دچار قطعی یا مشکل شود، ارتباط بین دوربین و گوشی موبایل نیز قطع می‌شود.
  • مشکل در دوربین مداربسته: یکی دیگر از دلایل وصل نشدن دوربین مدار بسته به گوشی، خرابی و وجود مشکل در دوربین مداربسته است. در صورت وجود مشکل و خرابی در دوربین مداربسته، دوربین افلاین شده و امکان برقراری با گوشی را نیز ندارد.

افلاین شدن دوربین مداربسته باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

افلاین شدن دوربین مداربسته باعث بروز مشکلات جدی در نظارت و امنیت محیط می‌شود. به طور کلی خاموش شدن دوربین باعث اختلال در عملکرد دوربین مداربسته می‌شود. مشکلات ناشی از افلاین شدن دوربین مداربسته عبارتند از:

  • عدم ضبط تصاویر: خاموش شدن دوربین مدار بسته باعث قطع ضبط تصاویر می‌شود. این اتفاق باعث از دست دادن رویدادها و عدم نظارت بر محیط می‌شود. بنابراین امنیت محیط از بین رفته و نمی‌توان بر رویدادها نظارت داشت.
  • قطع ارتباط با مانیتورینگ: خاموش شدن دوربین باعث قطع ارتباط دوربین با سیستم مانیتورینگ و دستگاه‌های کنترلی می‌شود. بنابراین علاوه بر عدم ضبط تصاویر، امکان مشاهده تصاویر به صورت زنده نیز وجود ندارد.
  • از دست دادن هشدارها: برخی از دوربین‌های مداربسته به صورتی تنظیم شده‌اند که با وقوع رویدادهایی مانند حرکت در تصویر، شروع به هشدار دادن می‌کنند. در صورت آفلاین شدن دوربین مداربسته امکان اطلاع از این رویدادها نیز وجود ندارد.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

امتیاز شما به این مطلب چند است؟ 🙂