دوربین های مداربسته دارای قابلیت و ویژگی های مختلفی هستند. هر روز با پیشرفت تکنولوژی سیستم دوربین مداربسته نیز پیشرفته تر و حرفه ای تر عمل می کند. یکی از قابلیت های ویژه در دوربین مداربسته قابلیت تعقیب خودکار یا Smart Tracking است. تعقیب هوشمند در برخی از دوربین های مداربسته گردان یا ptz وجود دارد. این قابلیت باعث می شود تا در پروژه های حساس بتوان سوژه مورد نظر را دنبال کرد. در این مقاله به نحوه عملکرد، مزایا و نحوه تنظیمات تعقیب هوشمند در دوربین مداربسته می پردازیم.

عملکرد تعقیب هوشمند دوربین مداربسته

دوربین های گردان معمولی با وجود چرخش به جهات مختلف می توانند فقط یک هدف را نمایش دهند. اما معمولا دوربین هایی که دارای قابلیت تعقیب خودکار هستند از نرم افزارهای مخصوصی استفاده می کنند. این دوربین ها بر اساس الگوریتم و پارامترهایی که از قبل برایشان تعریف شده کار می کنند. دوربین های گردان دارای قابلیت smart tracking، بر اساس پارامترها سوژه و هدف را تشخیص داده و زمانی که سوژه در دید دوربین قرار گیرد، آن را دنبال می کنند. اغلب دید این دوربین ها بسیار گسترده است. همچنین می توانید با استفاده از ماوس، سوژه مورد نظر را انتخاب کنند. این کار از ردیابی های اشتباه و تصادفی در محیط هایی با تردد زیاد خودداری می کند.

روش های تعقیب خودکار دوربین مداربسته

نحوه شناسایی و تعقیب خودکار در دوربین مداربسته دارای روش های گوناگونی است. روش های تعقیب خودکار در دوربین مداربسته عبارتند از:

  • دستی (Manual): در روش دستی یا Manual شما به طور دستی سوژه و هدف مورد نظر را برای دوربین تعریف می کنید و دوربین به صورت خودکار سوژه را تعقیب می کند.
  • فعال شدن خودکار در صورت عبور از خط (Line Crossing Trigger): در این روش یک خط فرضی تعیین می کنید و هنگام عبور سوژه ها از خط فرضی، دوربین به طور خودکار در محدوده دید خود، آن ها را تعقیب می کند.
  • فعال شدن در صورت ورود یا خروج از یک منطقه (Region Entrance/Exiting Trigger): در این روش یک منطقه را برای دوربین تعیین می کنید. در صورت ورود و یا خروج سوژه به این منطقه دوربین فعال شده و آن را تعقیب می کند.
  • تشخیص اشیا رها شده (Unattended Baggage Trigger): در این حالت دوربین قادر به شناسایی اجسامی که برای مدت زمان طولانی در یک مکان رها شده اند، است. این حالت در محیط های پرتردد و شلوغ مانند متروها و فرودگاه ها با هدف جلوگیری از خرابکاری و یا بمب گذاری انجام می شود. در این حالت اگر جسمی شناسایی شود، دوربین به کاربر هشدار ارسال می کند.
  • شناسایی اشیا حذف شده (Object Removal Trigger): در این حالت دوربین نسبت به حذف اشیا و اجسام از تصویر حساس بوده و آن را تشخیص می دهد. این حالت در مکان هایی مانند موزه ها که از اشیا گران قیمت و ارزشمند استفاده می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین پس از تشخیص حذف شیء به وسیله ارسال هشدار کاربر را مطلع می کند.

دوربین تعقیب سوژه تیاندی

شرکت تولید کننده سیستم دوربین مداربسته تیاندی نیز اقدام به تولید دوربین های مداربسته با قابلیت تعقیب سوژه کرده است. دوربین تعقیب سوژه تیاندی از نوع اسپید دام است. به این دوربین ها، دوربین مداربسته نگهبان شب نیز گفته می شود. دوربین تعقیب سوژه تیاندی دارای لیزر است. این دوربین هنگام مشاهده سوژه از لیزر استفاده می کند. نور لیزر این دوربین ها با چشم قابل رویت است و به همین دلیل نور لیزر باعث جلوگیری از اقدام به سرقت و خرابکاری در سارقین می شود. همچنین نور لیزر باعث توجه و آگاه شدن سایر افراد از حضور فرد مشکوک در محیط می شود. این دوربین ها با توجه به محدوده مشخص شده پس از رویت سوژه با همان نور لیزر سوژه را دنبال می کنند.

برای مشاهده فیلم عملکرد دوربین تعقیب هوشمند تیاندی به اینجا کلیک کنید.

کاربرد قابلیت تعقیب هوشمند دوربین مداربسته چیست؟

از قابلیت تعقیب هوشمند در دوربین مداربسته می توان در مکان های حساس برای نظارت بیشتر استفاده کرد. استفاده از این دوربین ها در پیشگیری از جرم و جنایت بسیار تاثیرگذار است. از کاربرد های قابلیت تعقیب هوشمند در دوربین مداربسته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • موزه ها و نمایشگاه ها
  • فرودگاه ها
  • پایگاه های نظامی
  • ایستگاه های مترو و یا قطار
  • جنگل ها و پارک ها
  • ورزشگاه ها
  • فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ

مزایای استفاده از دوربین با قابلیت Smart Tracking

همانطور که گفته شد دوربین های مداربسته گردان دارای یک نقطه ضعف هستند. آن هم این است که با وجود قابلیت چرخش در جهات مختلف اما نیاز به یک نفر برای کنترل دوربین و چرخش به جهت مورد نظر دارند. اما استفاده از این قابلیت باعث ردیابی خودکار و به موقع می شود. از مزایای استفاده از دوربین با قابلیت Smart Tracking می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان تعقیب هوشمند و خودکار بر روی سوژه ها
  • پشتیبانی از قابلیت تشخیص حرکت یا Motion Detection و دارای سنسور تشخیص حرکت
  • عدم نیاز استفاده از تعداد دوربین های زیاد
  • استفاده از روش های مختلف برای ردیابی
  • قابلیت تنظیم مقدار حساسیت تعقیب خودکار

نصب دوربین های مداربسته دارای قابلیت تعقیب خودکار

معمولا دوربین های گردان در مقایسه با سایر دوربین های مداربسته بزرگتر و از وزن بیشتری برخوردار هستند. توصیه می شود برای نصب این دوربین ها از کارشناسان و متخصصان کمک بگیرید. همچنین به دلیل حساسیت بالا در این نوع دوربین ها از یک منبع تغذیه مناسب و قوی استفاده کنید. استفاده از منبع تغذیه نا مناسب و بی کیفیت می تواند یکی از علت های سوختن دوربین مداربسته باشد.

پس از نصب دوربین باید نسبت به تنظیم قابلیت تعقیب خودکار در دوربین اقدام کنید. زیرا به صورت پیش فرض قابلیت تعقیب خودکار در دوربین ها غیر فعال است. به طور کلی تنظیمات قابلیت هوشمند در انواع دوربین مداربسته یکسان است. ممکن است در برخی از برندها گزینه های تنظیمات کمی با یکدیگر متفاوت باشند. در ادامه مراحل تنظیمات تعقیب خودکار در دوربین مداربسته را بیان می کنیم.

فعال سازی تعقیب هوشمند دوربین مداربسته

  • از طریق مسیر Configuration> PTZ> Smart Tracking interface اقدام کنید.
  • چک باکس Tracking checkbox to enable the function را تیک بزنید.
  • در مرحله بعد می توانید میزان زوم و بزرگنمایی را برای این قابلیت تنظیم کنید. این تنظیمات به دو صورت (ثابت و خودکار است)
  • تنظیم میزان بزرگنمایی به روش ثابت: در این روش مکان نمای میزان زوم ردیابی را روی عدد صفر بگذارید. یک سوژه را در تصویر انتخاب کنید. زوم دوربین را بر روی مقداری که تصویر به اندازه مورد نظرتان است قرار دهید. سپس برای تنظیم بزرگنمایی بر روی set zoom ratio کلیک کنید.
  • تنظیم میزان بزرگنمایی به روش خودکار: به دلخواه خود زوم ردیابی را تنظیم کنید. دوربین میزان بزرگنمایی واقعی را به طور خودکار و با توجه به اندازه سوژه و مقدار تعیین شده زوم، تعیین می کند. عبارت Larger Value به معنای بزرگنمایی و زوم بیشتر است.
  • در مرحله بعد در بخش Duration مدت زمان تعقیب هوشمند را تنظیم کنید. این زمان را می توانید بین 0 تا 300 ثانیه تنظیم کنید. دقت کنید با پایان مدت زمان انتخابی، دوربین ردیابی اجسام را متوقف می کند.
  • در مرحله آخر بر روی کلید ذخیره کلید کنید.
4.7/5 - (4 امتیاز)