یکی از دلایل مهم در حوادث رانندگی، عبور از چراغ قرمز و سرعت غیر مجاز است. برای نظارت و ثبت تخلفات راهنمایی رانندگی دوربین هایی در سر تا سر خیابان ها، چهار راه ها و… وجود دارد. از دوربین های نظارت پلیس، می توان به دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و دوربین های کنترل سرعت اشاره کرد. این دوربین ها یکی از انواع دوربین های مداربسته هستند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که دوربین مداربسته چراغ قرمز چگونه کار می کند یا دوربین کنترل سرعت از چه فاصله ای عمل می کند؟ در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه کار، محل دوربین چراغ قرمز و کنترل سرعت، نحوه جریمه عبور از چراغ قرمز و… صحبت کنیم.

نحوه جریمه دوربین چراغ قرمز

دوربین های چراغ قرمز دارای فناوری بسیار مجهز و پیچیده ای هستند، در صورتی که عملکرد آن ها بسیار ساده است. به طور کلی این دوربین ها از سه بخش: دوربین، رایانه و محرک های سنسور تشکیل شده اند. تمامی محرک های موجود در دوربین مداربسته چراغ قرمز تنها یک هدف دارند. آن هدف تشخیص عبور غیر قانونی اتوموبیل از خط عبور است. حسگرهای دوربین، عبور اتومبیل از چهارراه ها را تشخیص داده و به رایانه مرکزی اطلاع می دهند. اگر عبور اتومبیل غیر مجاز و در زمان قرمز بودن چراغ باشد، کامپیوتر دستور تصویربرداری دوربین ها از اتومبیل را صادر می کند.

سیستم های چراغ قرمز معمولا از دو دوربین استفاده می کنند. یک دوربین که زمان عبور اتومبیل از خط از روبرو تصویربرداری می کند و دومین دوربین که از پشت اتومبیل و بعد از تقاطع تصویربرداری می کند. این کار به منظور ثبت پلاک خودرو و راننده متخلف صورت می گیرد.

در کامپیوتر مرکزی زمان و تاریخ تخلف و سرعت اتومبیل ثبت می شود. سیستم دوربین های چراغ قرمز توانایی ثبت تخلف چندین خودرو به طور همزمان را دارند. به صورتی که پلاک این خودروها به طور جداگانه خوانده شده و جریمه می شوند.

دوربین چراغ قرمز

محرک ها چگونه عمل می کنند؟

جالب است بدانید که محرک های سنسور در اصل همان رشته سیم ها هستند. این رشته سیم ها در زیر آسفالت تقاطع ها نصب شده اند. زمانی که چراغ راهنمایی رانندگی سبز و یا نارنجی است، این محرک ها عکس العملی از خود نشان نمی دهند. اما به محض قرمز شدن چراغ، محرک ها فعال می شوند. در آن زمان هنگامی که خودرو از روی مدار حسگر عبور کند، میدان مغناطیسی حول مدار نیز تغییر می کند. این امر باعث تشخیص سیستم برای عبور غیر مجاز می شود. معمولا مدارهای حسگرها به شکل مستطیل های موازی و زوج هستند. حال اگر خودرو بر روی خط عابر پیاده توقف کند، سیستم تشخیص داده و تخلف توقف بر روی خط عابر را ثبت می کند. عکس و فیلم تخلف خودرو به کامپیوتر منتقل می شود. این فیلم ها در کامپیوتر ذخیره شده و جریمه برای فرد به صورت اتوماتیک اعمال می شود.

محل دوربین چراغ قرمز

دوربین های چراغ قرمز با هدف برقراری ایمنی و جلوگیری از حوادث و تصادفات رانندگی مورد استفاده قرار می گیرند. زمان عبور ماشین ها از چراغ قرمز، درصد تصادفات رانندگی بسیار افزایش پیدا می کند. با نصب این دوربین ها بر سر چهارراه ها و چراغ های راهنمایی رانندگی، می توان از وقوع تخلفات جلوگیری کرد. در نتیجه دوربین های چراغ قرمز اغلب در چهارراه ها نصب می شوند.

دوربین پلیس از چه فاصله ای عمل می کند؟

دوربین های کنترل سرعت توانایی ثبت تخلفات رانندگی در شرایط جوی مختلف و تا سرعت 250 کیلومتر در ساعت را دارند. اما دوربین پلیس از چه فاصله ای عمل می کند؟ برخی از رانندگان برای فرار از دوربین کنترل سرعت از روش هایی استفاده می کنند. آن ها بر این تصور هستند که تنها زمانی که نزدیک به دوربین می شوند دوربین سرعت را ثبت می کند. در نتیجه با نزدیک شدن به دوربین، سرعت خود را کاهش داده تا از تصویر برداری دوربین جلوگیری کنند. اما این تصور درست نیست. این دوربین ها توانایی ثبت سرعت خودروها از فاصله 75 متری تا 25 کیلومتری را دارند.

دوربین کنترل سرعت چگونه کار میکند؟

در پاسخ به این سوال که دوربین کنترل سرعت چگونه کار میکند باید ابتدا بدانید، دوربین های کنترل سرعت از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده اند. قسمت فرستنده این دوربین ها در جریان الکتریکی باعث ایجاد نوسان می شوند. این نوسان، ولتاژ جریان را در یک فرکانس مشخص افزایش و یا کاهش می دهد. با ایجاد نوسان در جریان الکتریکی، انرژی به صورت موج الکترومغناطیسی در هوا پیش می رود. اغلب در فرستنده ها برای تقویت و افزایش شدت انرژی از یک تقویت کننده و برای منتشر شدن امواج در هوا از یک آنتن استفاده می کنند. در قسمت گیرنده این دوربین ها، عملکردی کاملا برعکس فرستنده رخ می دهد. به عبارت دیگر در گیرنده ها، امواج الکترومغناطیسی به وسیله آنتن جمع آوری و به جریان الکتریکی تبدیل می شود. این دوربین ها قادر به ثبت تاریخ، زمان، مسیر حرکت خودرو، سرعت و جزئیات مربوط به مکان تخلف هستند.

این دوربین ها مجهز به تکنولوژی ANRP یا پلاک خوان هستند. به صورتی که سرعت خودروهای متخلف را تشخیص داده و پس از تصویربرداری از آن ها، قادر به خواندن پلاک خودروها هستند.

محل دوربین های کنترل سرعت

هدف از استفاده دوربین های مداربسته کنترل سرعت، نظارت بر سرعت اتومبیل ها و جلوگیری از تخلفات در رانندگی است. این دوربین ها در بزرگراه ها با حداقل فاصله 200 متر از یکدیگر نصب می شوند. این دوربین ها توانایی محاسبه سرعت متوسط خودروها در طول مسیر را دارند. به صورتی که اگر رانندگان قبل از رسیدن به دوربین سرعت خود را کم کنند و بعد از آن مجدد سرعت را افزایش دهند، با عبور از سرعت مجاز باز هم مشمول جریمه دوربین کنترل سرعت می شوند.

تکنولوژی دوربین های کنترل سرعت

  • لوپ: این تکنولوژی در کف اتوبان و خیابان ها به وسیله حسگرهای مغناطیسی نصب می شوند.
  • لیزر: لیزر معمولا در دوربین های دستی به کار می رود. این دوربین ها دارای فلش مادون قرمز هستند.
  • پردازش تصویر: این تکنولوژی به منظور تحلیل و کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنولوژی به دوربین، رایانه و نرم افزار نیاز دارد. خطا در این تکنولوژی بسیار کمتر است.
  • رادار: دوربین های دارای تکنولوژی رادار معمولا به منظور اجرای محدودیت سرعت، استفاده می شوند. این دوربین ها اگر به صورت ثابت مورد استفاده قرار گیرند، سرعت وسیله نقلیه را نسبت به جاده اندازه گیری می کنند. در صورتی که اگر بر روی یک وسیله نقلیه متحرک نصب شوند، تفاوت بین سرعت دو وسیله نقلیه را اندازه گیری می کنند.

انواع دوربین کنترل سرعت

به طور کلی دوربین های کنترل سرعت را می توان به سه دسته: ثابت، خودرویی و دستی تقسیم بندی کرد.

  • دوربین کنترل سرعت ثابت: این دوربین ها در محیط ها به شکل ثابت نصب می شوند. دوربین های ثابت و یا استقراری دارای حسگر راداری به منظور اندازه گیری سرعت خودروها هستند. در این دوربین ها از سه تکنولوژی رادار، لوپ و لیزر استفاده می شود.
  • دوربین کنترل سرعت خودرویی: از این دوربین ها در خودروهای پلیس استفاده می شود. این دوربین ها اغلب از تکنولوژی رادار استفاده می کنند. دوربین خودرویی درون ماشین پلیس به منظور سنجش سرعت خودروهای دیگر در مسیرهای خلوت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دوربین کنترل سرعت دستی: دوربین هایی که پلیس راهنمایی رانندگی در کنار جاده ها بر روی سه پایه استفاده می کنند از نوع دستی هستند. این دوربین ها به دو مدل لیزری و راداری تقسیم می شوند.

دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

دوربین های چراغ قرمز از سه اجزای اصلی سخت افزار، نرم افزار و سیستم ارتباطی تشکیل شده اند.

  • سخت افزار

سخت افزار این دوربین ها از برد های الکتریکی، پردازنده ها، دوربین های پلاک خوان و استریو، تجهیزات مربوط به دکل و پروژکتورهای مادون قرمز تشکیل شده است. دوربین هایی که توانایی تشخیص وسایل متحرک را دارند، دوربین های استریو نام دارند. وظیفه فیلمبرداری بر عهده این دوربین ها است. برای خواندن پلاک خودروها از دوربین مداربسته پلاک خوان نیز استفاده می شود. این دوربین ها توانایی خواندن پلاک خودروها را دارند. همچنین برای روشنایی خیابان ها و تصویربرداری دوربین ها در شب از پروژکتورهای مادون قرمز استفاده می شود.

  • نرم افزار

نرم افزار در سیستم دوربین مداربسته چراغ قرمز شامل نرم افزار مدیریتی و نرم افزار پردازشی است. بخش نرم افزار پردازشی توانایی و وظیفه تشخیص اجسام متحرک و خواندن پلاک خودروها را بر عهده دارد. نرم افزار مدیریتی تمام اطلاعات مانند شماره پلاک ها را ذخیره کرده و به مرکز منتقل می کند.

آیا نرم افزاری وجود دارد که محل دوربین راهنمایی رانندگی را اعلام کند؟

امروزه نرم افزارهایی طراحی شده اند که محل قرار گیری دوربین راهنمایی رانندگی را اعلام می کنند. به صورتی که قبل از رسیدن به دوربین های پلیس اعلام هشدار می کنند. همچنین این نرم افزارها علاوه بر اعلام وجود دوربین، در صورت عبور از سرعت مجاز نیز هشدار می دهند. استفاده از این دوربین ها باعث توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی می شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)