دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟ اصطلاحی است که تنها به دوربین هایی اطلاق می شود که در برابر نفوذ آب به میزان چشم گیری مقاوم هستند. هیچ دوربین مداربسته را نمی توان در دسته عایق مطلق در برابر آب قرار داد اما می توان میزان مقاومت آن را اندازه گیری کرد.در دیتا شیت دوربین مداربسته پارامتری به نام IP قرار دارد که باید عددی بالاتر از 66 را نشان بدهد تا بتوانید دوربین را در مجاورت بارش شدید باران قرار بدهید. اگر قصد دارید دوربین مداربسته ای را در محیط خارجی نصب کنید باید توجه کنید که دوربین مداربسته از ویژگی IP پشتیبانی کند. در ادامه به تمامی مواردی که شاید در این بین شبه برانگیز باشند می پردازیم.

در ادامه می خوانید:

  1. دوربین مداربسته ضد آب چیست؟
  2. کاربرد دوربین مداربسته waterproof چیست؟
  3. بررسی میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر آب
  4. جنس بدنه دوربین مداربسته ضد آب چیست؟
  5. آیا می توان دوربین waterproof را در آب غوطه ور کرد؟
  6. معنی عبارت waterproof در دوربین مداربسته چیست؟

1. دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

درجه بندی میزان ضد آب بودن دوربین مداربسته را با پارامتر IP در کاتالوگ نمایش می دهند که با دو عدد در کنار حروف IP معرف میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر پاشش آب است. عدد اول مربوط به مقاومت بدنه دوربین در برابر نفوذ ذرات ریز، گرد و غبار و … است. عدد دوم نیز مربوط به مقاومت دوربین مداربسته در برابر رطوبت، نفوذ آب و باران بوده و در واقع نشان دهنده درجه ضد آب بودن دوربین است.

2. کاربرد دوربین مداربسته Waterproof چیست؟

در صورتی که قصد دارید دوربین مداربسته را در محیط داخلی نصب کنید ویژگی IP چندان حائز اهمیت نخواهد بود. اما اگر دوربین مداربسته را در محیط خارجی نصب می کنید باید به عدد IP آن توجه ویژه ای داشته باشید. ویژگی IP می تواند میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر برف، باران، تگرگ و گرد و غبار را مشخص کند دوربین هایی که IP بیشتر از 66 دارند در دسته دوربین های ضد آب قرار می گیرند.

3. بررسی میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر آب

برای بررسی میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر پاشش آب ابتدا محل اتصال دوربین مداربسته به سقف و یا پایه را به خوبی می پوشانند سپس آب را با فشار معینی به سمت دوربین نشانه می گیرند و تا مدت زمان مشخصی صبر می کنند تا عملکرد دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار بدهند. انجام عملیات فوق نباید هیچ اختلالی در نحوه عملکرد دوربین مداربسته ایجاد کند.

4. جنس بدنه دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

دوربین های مداربسته از نظر جنس بدنه در دو نوع پلاستیکی و فلزی در بازار ارائه می شوند. دوربین هایی با بدنه پلاستیکی بیشتر برای فضاهای داخلی کاربرد دارند. البته این بدین معنی نیست که نمی توان در فضاهای خارجی از آن ها استفاده کرد. دوربین هایی با بدنه فلزی به دلیل آنکه در برابر گردوغبار و ریزش برف و باران و… مقاوم تر هستند در فضاهای خارجی کاربردی تر خواهند بود.

لازم به ذکر است که بدنه فلزی گران تر از بدنه پلاستیکی است. اگر به دنبال دوربین مداربسته ضد آب با قیمتی مقرون به صرفه تر هستید می توانید از دوربین هایی با بدنه پلاستیکی استفاده نمایید. در صورتی که دوربین را زیر سقف نصب می کنید نیازی ندارد که حتما بدنه فلزی داشته باشد زیرا با وجود استاندارد IP دوربین های پلاستیکی نیز تا حد قابل قبولی نسبت به گرد و غبار و آب مقاوم است. میزان استاندارد IP به طور کامل در کاتالوگ دوربین نوشته شده است.

5. آیا می توان دوربین waterproof را در آب غوطه ور کرد؟

دوربین waterproof را نمی توان به صورت دائمی در آب غوطه ور کرد اما در صورتی که IP برابر با 67 و یا 68 داشته باشند می توانید در بازه زمانی مشخصی آن ها در برابر پاشش آب از همه جهت قرار دهید. با قرار دادن دوربین مداربسته داخل آب فشار آب باعث می شود که محفظه های دوربین مداربسته نتوانند مقاومت کنند و آب وارد دوربین شده و اجزای داخلی آن از کار بیافتد. توجه داشته باشید به منظور قرار دادن دوربین های مداربسته درون آب دوربین های خاصی طراحی و تولید می شوند که بسیار گران قیمت هستند.

6. معنی عبارت waterproof در دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته ضد آب را waterproof نیز می نامند. این واژه بیان کننده عدم ورود و خروج آب به داخل محفظه دوربین مداربسته می باشد. این واژه عموماً برای دوربین های مداربسته ایی به کار می رود که از IP67 و IP68 پشتیبانی می کنند. پوشش این دوربین ها به گونه ای طراحی شده است که قطره ای آب هم نمی تواند به داخل محفظه نفوذ پیدا کند. عموما دوربین هایی waterproof در مناطقی با آب و هوای بارانی، برفی و شرجی مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک های مفید:

امتیاز شما به این مطلب چند است؟ 🙂
2022-04-17T09:14:50+04:30By |

ثبت ديدگاه

عنوان

Go to Top